تکنولوژی

معرفی تکنولوژی های روز دنیا

تکنولوژی

معرفی تکنولوژی های روز دنیا

چشم‌انداز پنج هزار روز آینده عمر اینترنت


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

کوین کلی (Kevin Kelly) از بنیانگذاران اینترنت سیمی، با استفاده از نظرات و پیش‌بینی‌های خود سعی در توصیف پنج هزار روز پیش روی اینترنت دارد. 40 سال از عمر اینترنت این رسانه قدرتمند و تعیین‌کننده می‌گذرد. مرور مسیری که اینترنت در طی دوران تکامل خود طی کرده است ما را به این فکر می‌اندازد که این رسانه چه آینده‌ای پیش‌رو دارد.

کوین کلی ظهور یک سیستم جهانی را پیش‌بینی می‌کند که قابل اعتمادتر از آن چیزی است که تاکنون داشته‌ایم. از طریق این سیستم به حرکت در میان بیش از 55 میلیارد پیوند (link) می‌پردازیم و در هر روز بیش از 100 میلیون کلیک و در هر ثانیه دومیلیون پست الکترونیک می‌فرستیم. کلی ظرفیت اینترنت و مغز انسان را به هم تشبیه می‌کند.

او می‌گوید، اینترنت هر سال دو برابر بزرگ می‌شود، به‌طوری که می‌توان گفت "قدرت پردازش اطلاعات در هر بیت خام" در اینترنت تا سال 2040 از انسان پیشی خواهد گرفت.دیگر پیش‌بینی او مربوط به وابستگی متقابل انسان و اینترنت است که در حال حاضر در مورد بسیاری از کاربران اینترنت مشاهده می‌شود و بر جنبه‌های مختلف زندگی آنها تاثیر گذاشته است.

این اعتماد و امنیت اینترنت گرچه خارج از مبحث کوین است اما از خصوصیات اصلی اینترنت در پنج هزار روز آینده به‌شمار می‌آید.اینترنت مجموعه‌ای از قابلیت‌های شگفت‌انگیز و تغییراتی ارائه کرده که کسی نمی‌توانست آنها را پیش‌بینی کند (عکس ماهواره‌ای از کل جهان، دسترسی سریع به تقریبا هر قطعه از اطلاعات مثل شماره تلفن، تصویر، نتایج مسابقات ورزشی، فرم‌های دولتی، فهرست املاک و مستغلات و غیره). کوین اشاره می‌کند که اکثر مردم این نوآوری‌ها را با کمترین حس ترس و شگفتی پذیرفته و اقتباس کرده‌اند، گویا هیچ اتفاق مهمی رخ نداده است.

او از اینترنت به‌عنوان یک ابررایانه جهانی یاد می‌کند که تمام اطلاعات جهان را در خود جای خواهد داد و رایانه‌ها و دیگر دستگاه‌های الکترونیک به این رایانه یا ذهن جهانی دسترسی و با آن تعامل خواهند داشت. نظریه اینترنت به‌عنوان رایانه یا ذهن جهانی پیش از این واضح و محکم بوده است و مغز جهانی هم‌اکنون کارهای ضروری بسیاری را پیش می‌برد اما کوین با مثال‌هایی این موضوع را روشن‌تر بیان کرده است.

او به این نکته اشاره می‌کند که افراد در حال حاضر از طریق گرفتن عکس‌ها، ضبط ویدئو و مشاهده وقایع روزمره به‌عنوان چشم و گوش این رایانه جهانی عمل می‌کنند. می‌توان گفت، اینترنت در ابتدا پایگاه اطلاعاتی رایانه‌ها، پس از آن صفحات اینترنت و هم‌اکنون ذره‌ها و دانه‌های اطلاعات است. کوین به نکاتی اشاره می‌کند که تامل در آنها برخی ابهامات را برای ما روشن می‌کند:

1. پنج هزار روز آینده، نه تنها اینترنتی بهتر در اختیار ما خواهد گذاشت بلکه چیزی کاملا متفاوت به ارمغان می‌آورد که فراتر از درک کنونی ما و تعریفی که از اینترنت داریم، است.

2. انسان بخشی از آینده اینترنت یا ذهن جهانی است. ارتباط ما با آن محدود به ورود و استخراج داده‌ها نیست بلکه ما گسترش دهنده ذهن جهانی و جزو جدایی‌ناپذیر آن هستیم. پنج هزار روز آینده اینترنت عرصه همزیستی بین انسان و دنیای دیجیتال خواهد بود که یکی بدون دیگری به‌طور کامل موجودیت نخواهد داشت.

3. در پنج هزار روز آینده، اینترنت باهوش‌تر می‌شود، گرچه نه دقیقا آگاهانه اما پیش‌بینی دقیق‌تری از آنچه ما می‌خواهیم و نیاز داریم انجام می‌دهد و نسبت به داده‌هایی که پردازش می‌کند هوشمندتر خواهد شد.

4. در پنج هزار روز آینده اینترنت شخصی‌تر می‌شود. آن هنگام که وارد اینترنت می‌شویم او می‌داند ما که هستیم، دوستان ما چه کسانی هستند و سابقه ما چیست. به جای داشتن یک پرونده اطلاعات (profile) در فیس‌بوک (facebook) و پرونده‌های دیگر، ما می‌توانیم فقط یک پرونده جهانی که همه‌جا با ما خواهد بود، داشته باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد